Intet fredagsslik til mig!

Den første mini-ferie med Homie

b1de421d-bf80-4fb0-9a2f-080f4fc113fc

Reklame for VisitVestsjælland

Hånden op, hvis du har været på Mallorca, Kreta eller i Alanya. Ja det har vi alle sammen sgu, og sikke et eventyr. Røsnæs ligger omtrent en times kørsel fra København, hvilket er kortere tid end det tager at stå i kø til Tivoli på en lørdag. Og alligevel så er det nok de færreste, der har været på Røsnæs. Jeg vil virkelig gerne slå et slag for, at man tager lidt ud og oplever lidt af Danmark, hvilket jeg også selv er ganske elendig til at få gjort, for selvom sydens sol er skøn, så er det sgu de færreste ting, der kan slå ægte, dansk sommer. Og hold nu bøtte, hvor fik vi oplevet det bedste ved Danmark på vores første lille mini-ferie med Homie! Vi trængte til at koble lidt af og opleve noget andet som familie, og glemme vask af stofbleer og faste senge-tider.

Torsdag morgen bad vi GPS’en vise os vej mod Røsnæs. Og selvom Arne har den pragtfulde vane at komplet ignorere, hvad GPS’en viser og fortæller, og i stedet i panik spørge mig, om jeg har indtastet den rigtige adresse, taget den hurtigste vej og ikke bare den korteste og husket at tage en rute, hvor man ikke skal sejle med færgen – så lykkedes det os alligevel at komme nemt frem og uden at være helt og aldeles rasende på hinanden. Fra vi ramte Kalundborg-egnen kørte vi konstant bag ved en trailer, men modsat i hovedstaden, så var de sgu nogle guttermænd og -kvinder, og kørte pænt ind til siden, så vi kunne komme forbi. Alle trailerne var desuden tomme, så enten passede det med, at alle var på vej tilbage fra besøget på genbrugsstationen – og ellers så skal traileren mere ses som en provinsiel form for hæk-spoiler. Hvor om alting er så var Homie en rigtig homie og sov på hele køreturen, sikkert fordi bilens aircondition var en kærkommen kold oplevelse i disse dage.

Vores første stop var på Dyrehøj Vingaard – der er Danmarks største vingård. Her viste Betina os rundt på vinmarkerne, og forklarede os om både vinen og landbruget bag. Det viser sig, at vinproduktion er mere end at trampe rundt i store fade med vindruer med bare fusser – hvilket Betina da også blankt afviste, at jeg kunne få lov til, ikke mindst fordi der ikke er deciderede druer på planterne endnu. Druerne på Dyrehøj Vingaard er produceret økologisk, og det ve’ I jo, at mit store grønne hjerte godt kan lide. Jeg forestiller mig, at de sunde, økologiske druer gør, at det tæller som letvægt-styrke at føre vinglasset op og ned mod munden.

9e86c0a0-e955-49e0-a68c-9952368ed4d4

Varmen på vinmarkerne var lidt hård for en fire måneder gammel baby, der var nødsaget til at være i sin barnevogn, fordi hun ikke skulle have sol på sig, så efter rundturen hoppede vi indenfor på Dyrehøj Vingaard, så Homie kunne få lidt køligere omgivelser og en ordentlig tur i mælkebaren. Imens fik vi serveret vores picnic-kurv, og der var tale om en noget anden form for kurv end den slags, som vi i min familie lavede, da jeg var barn og vi skulle på tur. Der var væsentligt mindre chokolade-madder på toastbrød, og væsentligt mere frisklavede fiskefrikkadeller, bresola med pesto og lakse-frikkasé. Dertil fik vi naturligvis lov til at smage nogle af de vine, som vingården er mest kendt for – smagsprøverne blevet serveret i hele glas og med flasken på bordet, så hvis ikke én af os ammede, én af os skulle køre og én af os stadig holder sig til sødmælken, så kunne det let have været, at vi var blevet hængende hele aftenen. Men de slap da heldigvis af med os, for vi skulle jo videre! Inden vi smuttede hoppede vi ind i gårdbutikken, der sælger alle deres pragtfulde vine og den gin de laver – samt en masse andre lækkerier.

3711337b-dc34-49db-a0a0-cb05f02b0df5

Næste stop var Røsnæs fyr ikke langt fra vingården. Vi parkerede cirka 500 meter væk, og gik turen gennem skoven op mod fyret – og med vandet lige til højre for os hele vejen. Oppe ved fyret kunne man se over på den anden side af vandet – jeg skal grundet det store sorte hul i min hjerne, hvor andre opbevarer dansk geografi ikke forsøge at gøre mig klog på, hvad der reelt ligger på den anden side – men det var pænt! Derudover har jeg jo færøske aner, og det er derfor ganske få ting, som jeg sætter mere pris på, end at stå ved en stejl klippeside og få blæsten lige ind i ansigtet.

35cfe776-c936-4be1-b2f3-da9cc4da0aad

Turen var let at gå selvom man havde barnevogn med, og vi havde ikke engang medbragt off-roaderen. Hele vejen går man med vandet ved sin side og turen giver et perfekt indblik i den natur som Røsnæs med rette er så kendt for. Ved fyret var både en lille café og bænke og borde, hvor man kunne indtage frokosten eller en kop tår kaff’ – sådan er det omkring Kalundborg – kaff’ har én stavelse mens te-e har to.

c58609e5-bb9d-4f57-8776-58a3fd3ef9a4

Efter vores tur til Røsnæs’ varemærke, hoppede vi igen ned i bilen, og kørte mod Røsnæs Strandhotel, hvor vi skulle overnatte. Vi fik et værelse meget tæt på Restaurant Naes, der ligger på samme matrikel – fordi jeg havde en skummel plan, som I måske nok kan regne ud. Værelset var piss’-lækkert og med pragtfuld indretning og havudsigt. Vi var vist alle tre blevet lidt lækker-søvnige og tog en skraber i den enorme seng – naturligvis ikke så enorm, at det ikke kunne lykkes Homie at spille en omgang senge-Risk og indtage hele mit freaking territorium. Jeg blev derved forvist til fodenden, men manglen på de lange model-ben viste sig for første gang som en reel fordel, og jeg kunne ligge på langs og få min lur.

De to tykke sover pragtfuldt

De facts om nyfødte, som jeg gerne ville have kendt til, da jeg selv skulle føde lige her.

Efter hygge-luren, der var væsentligt bedre for nogen end for andre, stod vi op og gjorde os klar til en lille mini-tur. Ved siden af Røsnæs Strandhotel og Restaurant Naes ligger nemlig Naes’ landbrug, hvor de gror deres egne grøntsager og krydderurter, samt har blandt andet får og høns. Og jeg skal da love for, at min urtehave jeg ellers er så stolt af fik godt gammeldags baghjul. Vi blev vist rundt mellem lam og spæde grøntsager, mens vi fik fortalt om at have eget landbrug tilknyttet restauranten. Selve grundidéen er naturligvis at have mere kontrol over, hvor ens råvarer kommer fra og hvordan de er blevet til. På den måde har man de bedste forudsætninger for at skabe præcis det måltid, som man ønsker. Homie var i sin bæresele under rundvisningen, og da hun begyndte at brokke sig kunne jeg ganske indiskret finde brystvorten frem og mase den ind i munden på hende, så hun kunne sidde og hygge sig i mælkebaren, mens vi sugede til os af indtryk fra gården. Vi skulle senere spise på Restaurant Naes, og da jeg på forhånd vidste, at de i år er blevet kåret som Sjællands Bedste og vi derudover på rundturen kunne se, hvad de havde at byde på, så begyndte vi at glæde os rimelig mofo meget til aftenens middag.

c5569abe-774d-4df7-b712-9914eb373da3

Inge havde savlet rimelig meget under sin bæresele-affodring, så jeg var fedtet godt og grundigt ind i sø’mælk. Så vi besluttede at hoppe en tur ned til stranden bagefter. Stranden ligger lige for foden af Strandhotellet – hvilket måske teknisk set afsløres i navnet på hotellet, så vi tog bare liften med ned og lod Homie ligge og lege i den i skyggen, mens vi skiftevis hoppede i vandet. Det bliver noget værre pis’, når hun er gammel nok til at hoppe ud af liften, og vi skal kigge på hende hele tiden – og sørge for at hun ikke æ’er alle stenen på stranden. Og ja, min bikini er udfordret på alle leder og kanter – men den er i et pragtfuldt stræk-stof og den var sgu for dyr til at skifte ud bare fordi der titter en babs og et kærlighedshåndtag frem, hvis jeg laver den mindste bevægelse.

41133232-1812-4d5c-a53f-61e0e6cfca65

Et dyp i dybet og Restaurant Naes i baggrunden.

Efter dyppet gjorde vi os klar til aftenens udskejelser, og for at køre Homie ekstra træt, så tog jeg hende med i brusebad for første gang. Det får I sgu æk’ lige nogle billeder af, for der var overflod af rynkede numser og bare babser – men det var simpelthen det hyggeligste nogensinde. Klokken 20 havde vi bord på restaurant Naes, så vi rullede mørklægningsgardinerne godt for, og så fik jeg lagt Inge til at sove efter en begivenhedsrig dag – og så sku’ moren og faren edderbrandsparkeme ud og rul’. Ja, og den skumle plan som jeg nævnte tidligere, gik naturligvis ud på, at tage ud at spise uden Homie – og altså få hende til at falde i søvn inden. Vi havde derfor først booket bord til kl. 20, hvor Inge normalt bliver puttet og så ville vi forsøge os med at spise et måltid sammen, uden at én af os absolut skulle have hende på armen og hoppe op og ned for at underholde hende. Selvom det ville give bedre madro ikke at tænde for baby-walkie-talkien, så gjorde vi det nu alligevel.

cd9bf304-54e5-4826-b16d-886da6c846be

Vores værelse lå omtrent 30 meter væk, trapper inkluderet, så jeg ville hurtigt kunne hoppe op og få hende til at falde i søvn igen, hvis hun skulle vågne og være hidsig. Om det var det lange brusebad eller bare fordi hun kunne fornemme, at hendes forældre godt kunne bruge lidt tid uden hende ved jeg ikke, men hun sov i hvert fald gennem hele vores tre en halv time lange middag – og DERFOR er hun sgu bare en homie. Kun en enkelt gang blev vi urolige for, om hun var ved at vågne op – men det var heldigvis bare Arne, der havde sine tykke fingre for tæt på baby-alarmen og fik trykket på den knap, så man kan snakke til sin baby. Ikke den bedste taktik, hvis man gerne vil kunne nyde sin middag uden at skulle synge “Jeg er en papegøje fra Aaaaamerika” med en baby på skødet – men hun vågnede da heldigvis ikke af hans stunt.

81991bc1-7cff-40da-afff-91fcb56323e4

Middagen på Restaurant Naes er det bedste, som jeg nogensinde har prøvet. Danske råvarer, der var udvalgt og sat sammen på en sådan måde, at man skulle tro, at de vidste, hvem de fik på besøg, og præcis hvad vi pisse-elsker. Vi fik 6 retter hver, og lod de latterligt gode tjenere om at bestemme både menu og vin-menu. Omgivelser, personale, maden og vinen dertil gjorde det klart for os, at det ikke var for skæg og ballade, at prisen som Sjællands Bedste kort forinden var tilfaldet lige netop Restaurant Naes. Vores tjener startede med at komme ind og høre os, om vi selv ville bestemme, hvad vi skulle have at spise og drikke, eller om hun bare skulle give den gas – og når tjenere spørger sådan, så siger man altid “Giv den gas, for Helle!” – og som sagt så gjort, og hun begyndte at slynge lækkerier og vine ind på bordet. Hvide asparges, nypillede Rømø-rejer, kalvetatar med syltede grønne tomater og løvstikke-mayo-dreng, taske-krabbe, Røsnæs-lam fra eget landbrug, og den absolut bedste pistacie-is, som jeg har smagt, var nogle få af de ting, som vi blev udsat for – det hele blev desuden serveret til havudsigt af den aller bedste slags. Derudover fik vi blandt meget andet vin fra Dyrehøj Vingaard, der forresten hedder RÖS. Madoplevelsen var helt vanvittig, og det gik virkelig op for mig, hvor meget det som gæst kan betale sig at glo lidt uden for København, hvis man vil have vilde madoplevelser – til væsentligt færre penge.

7b4ec2f9-fce0-4505-a4c0-d0bbcab12ddb

Vi fik den behandling, som de selv kalder “En aften på Naes” – og sådan en aften kunne jeg edderbrandsparkeme godt tage lidt oftere. Jeg kan kun anbefale alle at lade næste middag gå til Restaurant Naes, for selvom man ikke forventer, at ens bedste madoplevelse skal finde sted et sted udenfor Kalundborg, så var det dæleme tilfældet for os. Om søndagen holder Restaurant Naes desuden åbent til frokost, hvor de serverer Sunday-roast. Så kan man spise sammen hele familien og få grillede lækkerier for fulde hammer gennem hele sommeren – og æk’ betale særlig meget for det. Vi har store planer om at lave en søndagstur med hele familien i løbet af sommeren, så kan de små piger i samme ombæring komme med ud i naturen og lege med bare tæer i bandkanten.

e9506a19-f2c0-4c49-b2bf-0d48b00d9aed

Efter middagen hoppede vi hurtigt op på værelset igen, fordi kl. 23.30 nok er det seneste som jeg er gået i seng de sidste 4 måneder – i hvert fald frivilligt. Det var vanvittig skønt at være væk fra Inge i 3,5 time – og det var akkurat ligeså skønt at komme tilbage til værelset og se hende ligge og være en lille søvnig tyksak igen.

3 tips til den perfekte tur til Røsnæs

Hvis du selv kunne have lyst til at sætte GPS’en mod Røsnæs, så har jeg lige samlet 3 tips til jeres tur.

1. Besøg Dyrehøj Vingaard og smag på deres vanvittigt gode vine. Vin smager sgu bare bedre, når man får lidt viden om det ved siden af, så føler man sig så pragtfuld rig og berømt – og på Dyrehøj Vingård elsker de at fortælle og forklare om den vin, som de producerer. Hvis man eksempelvis har lejet et sommerhus i nærheden, så vil det være oplagt at tage et par cykler med og cykle rundt fra sted til sted. Så får man set naturen, samtidig med at man ikke behøver skændes videre om, hvem der skal være den fornuftige chauffør.
  2. Find en afsides strand. Naturen på Røsnæs er helt fantastisk, og mens hele den ene side er præget af stejle klipper mod havet, så er den anden side fladere og der ligger en masse små strande. Det er oplagt til både familieudflugten eller en tæreste-tur med tunge-slaskere. Husk at nyd naturen og den ro som man finder på Røsnæs – og som er umulig at finde på samme måde i storbyen.
  3. Spis på Restaurant Naes. Seriølle, du skal spise på restaurant Naes. Jeg har decideret aldrig fået bedre mad – og udsigt, betjening, indretning og de specielt udvalgte vine til maden var i mofo særklasse. Spis på Restaurant Naes! Man kan ikke tage 1A hjem efter middagen, men hvem fa’n gider i grunden også hjem efter en pragtfuld middag, og så kan man til gengæld leje sig ind på starndhotellet få meter væk eller finde et sommerhus tæt ved med familien eller vennerne.

Og skriv endelig til mig, hvis du skal have yderligere tips’er og tricks’er.

Vi ses i Røs’rn.

Husk at læse om, hvad mor-politiet denne gang har skældt mig ud over og den første ting, som mor-politiet har skældt mig ud over?