En sentimental omgang og lidt om Homies udvikling

Om likes og hvordan man udvælger influenter

Jeg har sgu været i radioen tidligere på ugen. Eller teknisk set var jeg bare derhjemme, og min store præstation var at tage telefonen, da Radio4 ringede – men alligevel. Jeg har sagt noget i radioen i hvert fald. Jeg gennemførte i øvrigt det cirka 8-10 minutters lange interview i bar røv og med håndklædeturban på hovedet, fordi jeg ikke nåede at få tøj på efter badet inden telefonen ringede. Derudover var Inge og Arne lige kommet hjem fra vuggestue – og hvis Inge fik øje på mig, så skulle jeg i radioen med et barn klatrende rundt på mig – så jeg gemte mig på hendes værelse med bar bagdel og turban.

Nå, men det handlede om, at USA afskaffer de synlige likes i næste uge, således at der ikke længere står det antal af likes, som billeder på Instagram har fået. Hver enkelt bruger kan stadig se, hvor mange likes de har fået – men det vil ikke være tydeligt for alle. Hvis man er en meget møjsommelig stalker-type kan man dog tilgå listen med, hvem der har liket og så simpelthen pudse kuglerammen og begynde at tælle. Men hvor om alting er, så bliver informationen i hvert fald ikke ligeså iøjefaldende. Siden da har Instagram Danmark også udrullet en opdatering, der i går gjorde at mange herhjemme som en del af en større test også har fået fjernet synligheden af likes. Så nu må jeg sgu hellere sige noget om det. Igen.

Grunden til, at man overhovedet piller ved noget, der ellers umiddelbart fungerer er, at flere studier påviser, at de her likes ikke er skide gode for brugernes mentale velfærd. Vi går simpelthen for meget op i de små hjerter, og det tænker jeg ikke kommer som en overraskelse for så mange. Jeg har selv gået skidemeget op i antallet af likes, både i form af, at jeg blev lidt mut, hvis der ingen kom – og at jeg blev glad, hvis der kom mange. Ingen af delene synes jeg klæder mig specielt godt.

Fik du læst om min vanvittige beslutning? 

Men lad os bare være ærlige; likes er sjovest for den, der får flest. Og jævnfør at jeg har en del følgere, så følger der også flere likes med i den kasse. Der hvor likes i min optik bliver et problem, det er, hvis folk ikke har lyst til at smide noget op, som de ellers gerne vil dele, fordi de er bange for, at mængden af likes ikke bliver tilstrækkelig – og så bliver det tydeligt for alle, at man er mislykkedes med sin post. For det er vel at mislykkes, hvis man ikke får mange likes, ikke? Ud af top 50 af de sjoveste, vildeste, smukkeste, mest rørende ting, som du har oplevet i dit liv, hvor mange af dem er så foregået på Instagram eller Facebook, Snapchat eller Twitter for den sags skyld? Ja, ingen af dem. For det er sociale medier og virkeligheden slår dem på alle parametre.

Men ikke desto mindre, så længes vi efter likes og anerkendelse, når vi bevæger os på eksempelvis Instagram. Jeg kender voksne mennesker i midten af 30’erne, der efter tidligere brug af platformen nu er gået over til bare at kigge med og ikke selv deltage i delingen. Simpelthen fordi de kan mærke, at de går alt for meget op i, hvor mange og hvem der liker. Og så går glæden ved at dele noget, som man synes er fedt simpelthen til grunde, og man står tilbage og har lyst til at skrive til alle veninderne, om de ikke lige går ind og liker ens selfie, for ellers tror ham fra i går nok ikke, at man har nogen venner.

Sådan synes jeg sgu ikke at det skal være, så selvom fjernelsen af de synlige likes er et meget lille skridt, så synes jeg sgu, at det i det mindste er i den rigtige retning. Det ville da være rart, hvis Instagram var sådan et sted, hvor man lagde de ting op, som man har lyst til og ikke kun de ting, som man tror kan hive likes hjem. Jeg har for lang tid siden aftalt med mig selv, at jeg gerne vil dele mange ting på Instagram. Bevares, det ville være lettere at få nogle meget succesfulde tal, hvis jeg altid ventede med at smide noget op, til jeg havde fundet på det mest grineren i verden – men så skulle der gå meget længere mellem mine opslag, og det ville kun være for tallenes skyld. Så det nægter jeg simpelthen. I får både de møggrineren ting, og de ting, der nok aldrig skulle have haft chancen. Og det bliver sgu ikke slettet, hvis det ikke får likes nok.

Fik du læst om de ting, som jeg hader?

 Njå, men grunden til, at det var mig, der var i radioen er, at jeg jo tjener nogle penge på Instagram. Radioværterne var lidt smånervøse på bloggeres vegne, fordi denne nye opdatering vel potentielt kan lægge vores business ned. For hvis ikke virksomhederne kan se, hvor mange likes man får – hvorfor skulle de så gide samarbejde med en?

Kort sagt så var mit svar, at likes er fucking ligegyldige. Det er et tal, der i ren forretningssammenhæng har et sted mellem ingen og meget lille relevans. Der er ikke i verdenshistorien nogen, der har tjent penge på likes. Jeg får ingen penge – og firmaerne får ingen penge. Så når der skal aftales samarbejder, så er det nogle meget mere komplekse og sigende tal, som vi griber fat i og vurderer et muligt samarbejde ud fra. Vi kigger blandet meget andet på eksponeringer, rækkevidde, interaktion og kliks videre til hjemmesider, deciderede køb og så videre. Mange arbejder også med den deciderede engagement rate, et tal som jeg i øvrigt også mener har nogle klare mangler, fordi der er nogle ting, som den ikke tager hensyn til. Men det er en anden historie. Likes er i sig selv et meget lille og intetsigende tal, der står nervøst med kalveknæ mellem nogle store og betydningsfulde tal. Så selvom et like på et billede i forbindelse med en kampagne kan være en indikator på, at læserne brød sig om måden hvorpå indholdet blev leveret – så er det også cirka det de kan. Og hvis vi har ét klik at gøre godt med, og klikket tilfalder liket, så var det måske federe, hvis det var tilfaldet firmaets tag, der i stedet havde ført en potentiel kunde ind på firmaets side. Så hvis likes får nogle til at føle sig skidt tilpas og målt op mod resten af verden, og ingen desuden får en skid ud af tallene, så kan jeg heller ikke se, hvorfor de skal være der.

Likes er ikke ligegyldige, men de er heller ikke betydningsfulde. Der er også en meget stor forskel i, hvor mange likes man får afhængigt af eksempelvis ens primære målgruppes alder. Jo yngre, jo flere likes. For unge mennesker er i langt højere grad flasket op med, at det er en reel måde at give anerkendelse på, hvor vi gamle krager sgu sagtens kan synes godt om noget uden at sende et hjerte afsted efter det. Det er klart at antallet af likes kan give en indikation af, om man har mange passive følgere eller måske er ringe til at levere sponsoreret indhold – men de tal kan vi få bedre og mere præcist andre steder fra.

Hvis vi skal gå tilbage og tale lidt om, hvilken betydning likes har, når der vælges influenter, så er min klare opfattelse også, at firmaerne sgu er godt med. De ved godt, at de ikke bare kan finde en med mange likes og så kaste marketingsbudgettet efter den person. Der skal kigges på målgruppe, engagement, kontinuerlighed i opslag og tusinde andre parametre – og de færreste virskomheder kaster penge ud i SoMe-verdenen uden at have lavet bare et overslag på omkostning per salg og en analyse af målgruppernes overensstemmelse. Så at tro, at firmaerne famler i blinde og lader sig forføre af likes, mener jeg vil være en fejl. En af de helt store fordele ved Instagram i forhold til de mere traditionelle medier er jo netop, at vi har mulighed forbi langt højere grad at indhente data både forud for et samarbejde og efterfølgende. I magasiner, på TV og når det gælder busreklamer er det i højere grad overslag og beregninger – på sociale medier kan vi se alle der har været forbi, har set et opslag, har klikket sig videre og potentielt har købt noget. Det er ikke kun værdifuld information for firmaet i en enkeltstående kampagne, det er også data de kan tage med tilbage og tage afsæt i, når der udvikles nye kampagner – for vi kan se, hvad der har fungeret, og hvad der ikke har.

Så nej, min opfattelse er ikke, at bloggere ryster i bukserne over at likes bliver fjernet. For hvorfor skulle de? De der kun kører deres forretning på Instagram er selvfølgelig i en lidt ubarmhjertig situation, hvor deres forretningsstrategi er afhængig af noget, som de ikke selv er herrer over – og så kan måske godt være lidt nervøse for alle ændringer. Men dem, der eksempelvis også har en blog skulle kunne klare sig, selv hvis der i morgen skulle ske det der engang skete med Facebook; at vi alle pludselig stoppede med at bruge det, så har bloggere jo stadig deres blog. Bloggen ejer man selv, og man risikerer derved ikke, at man synker til bunden den dag hvor Instagram gør det. Det er også en af de mange grunde til, at jeg fortsætter med at skrive masser blogindlæg i en tid, hvor mange ellers fokuserer mere på Instagram og dropper bloggeriet. For kun at bygge på Instagram er at bygge på lejet grund, hvis Instagram i morgen begynder at tage penge for at man må lave sponsorerede opslag, så vil nogle ikke have andre muligheder end at finde checkhæftet frem – der har man en mulighed, hvis man også opererer på andre platforme – eksempelvis en podcast eller en blog.

Jeg elsker at skrive blogindlæg, og på Instagram har jeg slet ikke pladsen til at få mast alt det ind, som jeg nogle gange gerne vil skrive, og så er bloggen perfekt for mig. Derudover så er jeg af den opfattelse, at hele medielandskabet bevæger sig i en mere dybdegående retning med længere formater. Så selvom jeg pisseelsker Instagram, og dens korte og lige-på-og-hårdt-format, så synes jeg, at det fungerer bedst for mig, når jeg kan supplere det med bloggen.

Det her blev en meget lang og omspændende omgang, og jeg ville så gerne linke til indslaget på Radio4, men de er jo stadig relativt nye og de skal lige have podcastsiden op at køre. Så nu blev det en skrevet model indtil videre.

Nå, det blev en fucking lang omgang og jeg føler at jeg har glemt 1300 af mine pointer, men jeg orker sgu heller ikke at læse skidtet igennem og finde frem til, hvad jeg har glemt. Så vi går med det her!

Er du glad for, at de synlige likes muligvis bliver fjernet?

Hop sgu da også ind og læs Arnes indlæg om at være på barsel 

5 kommentarer

  • Camilla D

    Jeg synes også at det er et skridt i den rigtige retning – især for vores unge mennesker, der kan tro at livet går i stå, hvis en andens billede får flere likes end deres eget.

    Ps. Du må aldrig stoppe med at skrive mange indlæg. Savner at bloggere reelt også blogger, nu om dage (omg, hvor gammel er jeg lige?!) – og ikke kun laver Instagram!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rebecca

    Jeg har fulgt dig i lang tid efterhånden, og jeg elsker din diversitet, humor og intellekt! Dit budskab, pointe og professionelle, velovervejede tilgang til SoMe er en fryd at både se og læse. Jeg håber, håber, håber at du aldrig holder op med de dybere formater hist og her – det giver netop dig en helt anden kaliber end mange af de andre Bloggere derude! Jeg er vild med det og du fortjener i den grad anerkendelse for at ville dele, oplyse og smide velskrevet sarkasme afsted i stride mængder👏🏼! Fucking tak for det og god fredag 😉🙋🏼‍♀️💃🏼

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Jeg er nød til at spørge – er det til din fordel hvis vi swiper op til din blog fremfor senere at tilgå den via Safari ? Jeg vil tit hellere se din story færdig og så gå på bloggen via Safari efter men vil sgu da begynde at swipe istedet hvis det hjælper dig.. ps Elsker at følge med 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Julie-Elsebeth

      Hej seje 😃 hvis bare du gider læse, så er jeg helt ligeglad med, hvordan du kommer derind. Og TUSINDE TAK! ❤️

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • MIE

    Men jeg er “vild” med at der stadig står: synes godt om fra … “og andre” og hos dem med voldsomt mange likes står der synes godt om fra … “og flere tusinde andre” 🙃

    Siden  ·  Svar på kommentar

Hvad synes du om indlægget?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En sentimental omgang og lidt om Homies udvikling