Der, hvor mit hjerte bor - og en dag kun for Arne og mig

Vores børnevenlige sommerferieplaner

Reklame for Landal Greenparks

Sommeren er endnu engang en halvfjollet størrelse herhjemme. Sidste år var den fjollet, fordi det var omtrent 4 måneder med sved i folderne under ballerne og enorme mængder pigmentforandringer – hvis man altså var herhjemme. Hvis man var draget mod sydens sol, så fik man vidst i højere grad smidt tyfoner og oversvømmelser i hovedet. I år er en lidt mere blandet fornøjelse af regn, lange lyse nætter, torden og bagende sol. Men hvis man har set mig i en bland-selv-butik, så ved man, at jeg ikke har noget imod, at der er lidt at vælge imellem.

Jeg kan godt lide de varme dage, men hvis det er flere måneder med 25 grader, så bliver det sgu hårdt for mine nordatlantiske gener. For når det er varmt, så har jeg det fucking varmt. Og varme gør nu engang bare, at min overlæbe bliver våd nok til, at jeg kan sejle hjem på den, i stedet for at tage bussen. Så for min skyld må der sgu gerne være lidt variation i vejret.

I år holder vi to ugers sommerferie, og vi bliver sgu i Danmark. Det er i øvrigt ikke noget nyt, for det har vi gjort al den tid, hvor vi har kendt hinanden. Jeg elsker sommer i Danmark og jeg er sgu altid så nervøs for at bruge penge og ikke mindst feriedage på at drage afsted og så viser det sig, at vejret er bedre hjemme i gode gamle Danmark. Derfor venter vi altid med vores større ferier, indtil vejret i Danmark er så tilpas elendigt, at man ikke rigtigt kan gå galt afsted med at bestille en ferie til de varme lande.

Fik du læst min liste med de ting, som os mødre skal stoppe med at sige?

Det betyder dog på ingen måde, at vi skal sidde og glo hjemme i lejligheden. Vi skal sgu ud, hvor der er lidt mere plads at boltre sig på for familiens mindste og hvor der er ting at tage sig til uanset hvordan vejret måtte blive – for bevares, vores lejlighed er pragtfuld, men hvis det skulle blive regn halvdelen af dagene, så skal jeg dæleme ikke være fanget i en lejlighed med en utålmodig 16 måneders eksplosiv tumling. Så vi tager i mine forældres sommerhus til at starte med, derefter skal vi også besøge Arnes forældres sommerhus og så skal vi også på nogle små ture – forhåbentligt både som familie og som kærester.

Men vi har allerede taget hul på lidt af sommerferien, for vi har været enige om, at vi ville holde sommerferie hele sommeren – og det er lidt svært, når man kun har et bestemt – og i øvrigt alt for lavt – antal ferieuger. Derfor har vi taget weekenderne i brug og besluttet at bruge weekender som en måde at komme ud af byen og få lidt luftforandring. På den måde får vi en masse små mini-ferier, og sørger for, at vores weekender ikke kun går med at hoppe ned på den sædvanlige legeplads og spise brunch på den lokale.

Vi er som nævnt allerede igang med den omgang og forrige weekend besøgte vi Landal Søhøjlandet, der er et feriecenter med et hav af aktiviteter og faciliteter. Det ligger ved Silkeborg, så vi inviterede Arnes forældre med – både fordi de er gode mennesker, der forstår at drikke vin efter Homies sengetid og fordi de er i Top 4 over folk, der elsker at passe vores barn. Det er naturligvis et snedigt move, fordi det giver Arne og jeg mulighed for med komplet ren samvittighed at overlade Inge til dem i ny og næ, hvor vi så kan lave ting alene sammen.

Der er også denne liste med sætninger, som jeg var træt af under min graviditet.

Vi tog afsted mod Silkeborg fredag og brugte aftenen på at spise min svigermors medbragte tapas – der er ingen i denne verden, der kan svinge en gude-tapas op af en røvfuld Tupperware-bøtter som hende. Jeg bliver ikke kaldt Oste-Else for ingenting, og Inge slægter mig på og var yderst tilfreds med en aftensmad, der bestod af ost og pølse. Den lille mund til trods, så spiser hun dog væsentligt hurtigere end os andre – så vi er vant til, at aftensmåltidet for os andre skal hakkes ned i et medalje-værdigt tempo, hvis man ikke vil gå sulten i seng. Den dag slap vi hende dog bare løs på græsplænen foran huset med en bold, og så var der ellers madro og god tid til at hakke mellemlagret og sul ned. Den del savner vi virkelig i hverdagen, fordi vi bor i lejlighed. Vores hus havde 4 dobbelte soveværelser, så Inge fik sit eget værelse, så Arne og jeg rent faktisk kunne tale sammen efter sengetid – hvilket normalvis ikke er tilfældet, når vi tager på weekendture.

Jeg brugte aftenen på dels at drikke vin med de andre og være helt mutters alene i spa-badet (hvor mange måtte ligesom jeg beklageligvis læse det som “SPAAA” efter lidt for megen reality-kigning?).

Næste morgen tog vi efter morgenmaden i badelandet. Inge skulle lige vænne sig til alt tjuhejet med vand, rutsjebane, vild udsmykning og des lige – men efter fem minutter på sin mors skød i det store tumlinge-område var hun klar til at rende rundt og tyv-stjæle de andre børns bolde og skumgummi-dyr. Stærkt forfulgt af sine forældre! Og her kom bedsteforældrene igen til sin ret og gjorde det muligt for os at gøre mere end bare at skæve misundeligt til vandrutsjebane og boblebad. Det var sgu lolleren at vælte rundt i hele badelandet uden tanke på kork-bælter og badevinger et øjeblik. En anden gang ville jeg nok undlade at køre sammen med Arne i den i forvejen rimelig vilde vandrutsjebane, for der kommer altså noget vægt bag, som jeg ikke har oplevet før. Han har garanteret også haft badebukserne helt oppe i numsen for at sætte ekstra fart på, hvis jeg kender ham ret.

Efter et par timers plasken rundt, som Inge ikke lige havde tænkt sig skulle stoppe så tidligt gik vi på en af legepladserne med hende, hvor hun fik lov at rende rundt og spise lidt frokost mens hun efterabede alle de store børns aktiviteter. Der er virkelig mange legepladser og udendørs aktiviteter for børn, og selvom en hel del af det er alt for avanceret til Inge endnu, så var der også masser ting, som hun rent faktisk var stor nok til. Efter den omgang var hun dæleme også færdig med at være vågen-baby, og mens hun lurede den spillede vi mini-golf. Det er ikke en aktivitet, som jeg kan anbefale, hvis man er afsted med en familie af ægte golfere – for så vil man få prygl. Som sagt så gjort, og efter den tåkrummende forestilling af mig, der smadrer køllen ned i jorden og makser ud på antal slag mens resten af festen putter bolde som vanvittige gik vi tilbage til vores hus. Nogle mere slukørede end andre.

Jeg var stået tidligt op med Inge – på hendes opfordring og ikke min, så derfor nappede Arne eftermiddagen med hende, så jeg kunne få en lille lur. Jeg vågnede op 2,5 time senere fuldstændig bæløjet og med folde-mærker i hele skærmen. Vi havde bestilt bord på Restaurant Brasseriet ti minutter senere, så jeg brugte fem minutter på skiftevis at folde mit ansigt nogenlunde ud igen og skælde Arne ud over, at han ikke havde vækket mig noget før. Man skulle måske tro, at det var svært at være ægte sur ovenpå en 2,5 timers lur – men det er bare én af mine mange talenter indenfor den genre.

Restauranten var virkelig hyggelig med gynger i stedet for stole ved nogle af pladserne og en gedigen børne-buffet, som Inge kunne gå bananas i. Børne-buffeten er desuden sænket i niveau, så børn rent faktisk selv kan se tingene og udvælge dem. Jeg var meget glad og stop-mæt efter forret og hovedret, så vi droppede desserten – en manøvre som jeg bestemt ikke er kendt for, og som jeg desuden har fortrudt siden, fordi jeg på vej ud ser et andet bord få serveret forskellige udgaver af nogle komplet vanvittige is-anretninger. Den beslutning nager mig stadig.

Dagen efter hoppede vi endnu en hurtig tur i vandland, så Inge kunne blive blødgjort lidt til den forestående køretur. Inden vi kørte mod Aarhus og vores færge tog vi en tur på Jorn Museet i Silkeborg, der som navnet antyder indeholder en masse af Asger Jorns værker, deriblandt hans hovedværk “Stalingrad”, der er mit absolutte favorit-værk i denne verden – så det var sgu lidt af en oplevelse for mig at stå en meter foran det monstrum og forsøge at afholde min datter fra at sætte sine fedtede banan-fingre på det.

Det var sgu virkelig en god mini-ferie, som vi fik afholdt på kun en weekend, og den slags småture vil vi så gerne fylde denne sommer med. Det føles så dejligt i maven at få noget reelt ud af en weekend, så den ikke bare er gået med at rydde op i skabene og støve panelerne af. Jeg gemmer i hvert fald den slags ting til vi er godt inde i efteråret igen.

Du kan læse meget mere om Landals mange ferie-centre her, og se nærmere på, om en del af jeres ferie eller weekender skal gå med den slags feriestemning og børnevenlige aktiviteter.

Du kan også hoppe ind og læse om, hvordan det var at have sex dengang jeg var en gravid tyksak.